Hivatalos közlemény a Gödöllői Kisvasút bezárásának okairól

2022. május 1-én az Erdők a Közjóért Alapítvány (EKA) a Pilisi Parkerdő Zrt-től bérleti szerződés alapján átvette a Gödöllői Erdészeti Arborétum üzemeltetését, amelynek új neve „Gödöllői Arbo-park” lett.

A megújult és folyamatosan megújuló, egyre több természetismereti szolgálatást és élményt nyújtó Arbo-park üzemeltetési modelljének egyik alapja különféle partnerek hatékony együttműködése: ezt célozta a kisvonatra vonatkozó négyoldalú (Pilis Parkerdő Zrt., Gödöllő Város Önkormányzata, Erdők a Közjóért Alapítvány és Erdei Vasútért Egyesület) együttműködési megállapodás is. 

Ez az együttműködés azonban nem bizonyult életképesnek. 

Az Erdei Vasútért Egyesület felújított, muzeális erdészeti, bányászati vasúti járműveken szállított utasokat, amelyek üzemeltetése és karbantartása meghaladta a rendelkezésre álló anyagi- és humánerőforrásokat. Sajnos a kisvasúttal számos baleset- sőt életveszélyes helyzet adódott: egy alkalommal kisiklott és felborult az utasokat szállító szerelvény, több ízben előfordult, hogy az előre egyeztetett időpontra érkezett csoport nem kapott szolgáltatást, az Erdei Kisvasút Egyesület részéről pedig személyzet sem volt a telephelyen. 

2022 év végén az utas- és üzembiztonság fejlesztése érdekben az Agrárminisztérium több millió forint értékű vissza nem térítendő támogatást ítélt az Erdei Vasútért Egyesület részére. Az AM többszöri hivatalos megkeresésre sem reagáltak, az Egyesület nem írta alá a támogatási szerződést. Az Egyesület gazdasági nehézségei miatt az EKA elengedte a 2023. évi bérleti díjat és több alkalommal fizetési haladékot adott a villanyszámlák kifizetésére. 

2022-ben az EKA javasolta, hogy egy sokkal kisebb, egyszerűbb, modern, és a természetvédelmi előírásoknak megfelelő (pl. nem folyik az olaj az erdei talajra) úgy nevezett kerti vasút üzemeltetésére térjenek át (ilyen van pl. a Magyar Vasúttörténeti Parkban). A különleges erdészeti, bányászati járműveket pedig az általuk használt remíz épületben múzeumként mutassák be. Ezt a javaslatot nem mérlegelték, minden gazdasági és műszaki probléma ellenére sem terveztek változtatni a működésükön.

A látogatók biztonságának üzemszerű veszélyeztetése, valamint a helyzet megoldásához szükséges együttműködés következetes elutasítása mellett az Egyesület többszöri szerződésszegést követett el: saját látogatóit többször az üzemi kapun engedte be, motorkerékpárokat engedett a sétautakra, a közüzemi díjakat rendszeresen határidőn túl fizette ki, s ami az Arbo-Parkban önmagában véve sem tolerálható, többször is engedély nélküli fakivágásokat végzett.

A négyoldalú együttműködési megállapodás szerződésszegés esetén 8 napos felmondási határidőt tartalmaz, indokolás nélkül 180 napos felmondásra van lehetőség. Annak ellenére, hogy az Egyesület több alkalommal szerződésszegést követett el, az EKA indokolás nélküli felmondást kezdeményezett. A 180 napos határidővel tisztességes feltételt teremtett az egyesületi vagyontárgyak elszállítására, továbbá hat hónap az Egyesület működésének folytatása érdekében tett érdemi lépésekhez is elegendő.

Mindennek sajnálatos következményeként a jelenlegi kisvasút 2023. október 02-án végleg bezárja kapuit.

Azonban, ahogyan a bejáratnál álló információs tábla is hirdeti, az Arbo-park fejlesztési tervei között szerepel egy erdei kisvonat működtetése.

arbopark.hu
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.